sobota, 22 października 2011

Rybka w piątek. Na bezrybiu i rak ryba.

Pytam kiedyś majstra, dlaczego zawsze w piątek wypija 0,7 wódki - on odpowiada... bo rybka lubi pływać. Ja z kolei w piątek zazwyczaj ostatnio piję ziółka i koktajl białkowy po treningu, ale akurat rybkę lubię sobie spożyć. Będzie dziś o rybach oszczędnych.


Wydaje mi się, że rybą której dałbym notę 10/10 jest śledź. Żadnej innej ryby nie przyrządzi się dosłownie na tysiąc sposobów, w occie, w soli, w setkach rodzajów zalew, wędzony, smażony, smażony w occie... dosłownie co by człowiek nie zrobił - pasuje. Śledź jest smaczny, zdrowy i oszczędny. Nie chodzi już nawet o cenę - ale dzięki temu człowiek ma gwarancję, że ryba nie zalega na półkach, bo rotacja jest wysoka.

Lubię też ryby słodkowodne - i nie musi być to od razu pstrąg - ulubiona ryba w moim domu - lubię też sobie przyrządzić płoć. Płotki są dobre smażone, a jak komuś przeszkadzają ości, można rybę wrzucić na kilka dni do zalewy octowej - uwielbiam tak przyrządzoną rybę. Jest to jedna, ze smaczniejszych polskich ryb (i bardzo tanich).


Za szczeniaka, kiedy miałem więcej czasu, i jezioro gdzie bywam nie było aż tak mocno zagospodarowane i wyeksploatowane (mówię o połowach), uwielbiałem sobie wyjść i wieczorem nałapać raków. Mówią, co prawda że na bezrybiu i rak ryba, ale raki to dla mnie pychota. Raki oczywiście łapiemy tylko amerykańskie - te średniej wielkości brązowe - to gatunek inwazyjny, żywy "chwast" na łowiskach i stawach. Polskie rodzime gatunki są chronione i w sumie szkoda je eksploatować. Może to niektórych dziwi, ale to stary i tradycyjny komponent Kuchni Polskiej i w starszych książkach kucharskich można znaleźć mnóstwo przepisów.

1 komentarz:

  1. w moim rybnym nieopodal mam do wyboru 2 opcje:

    kabanosy z łososia 98% mięsa

    - ładne równe kiełbaski 200g w eleganckim opakowaniu za ok 12 zł

    - nierówne kawałki i ścinki z produkcji tych pierwszych, 250g, w opakowaniu zastępczym - ten sam producent - cena ok. 6 zł

    ponieważ chodzi mi tylko w zasadzie o białko na trening - zgadnijcie które kupuje :)

    OdpowiedzUsuń