piątek, 4 maja 2012

O gustach się dyskutuje... czyli STOP zniewieścieniu we wzornictwie!!!

To znów temat komputerowy na blogu ogólnym, co więcej kierowany głównie do mężczyzn czytających tego bloga. Drogie czytelniczki, które tu zerkną też zapraszam do lektury, proszę jednak o zrozumienie mojego - męskiego punktu widzenia, który mi się podoba i koniec!



Post wziąłem z pewnej dyskusji na forum komputerowym, która jednak jest tam tylko offtopem, a zasługuje na większą uwagę. Otóż nie zgodziłem się i nie zgadzam z krytyką jakiej został poddany pewien kanciasty design nowego sprzętu (funkcjonalna replika Amigi).



Nie rozumiem tej krytyki kanciastości. W naszej epoce kiedy wszystko jest jakieś jakieś obłe, zaokrąglone, rozlazłe i gumowate taka kanciastość to właśnie jest atut.



Obłość i pozaokrąglanie na siłę wkręcili nam gejowscy kreatorzy mody - oni nie tolerują kanciastych, ostrych i co tu mówić męskich form.

No przecież ONI mówią nam, że mamy być rozlazłymi ciapami, metroseksualnymi gołębiami miejskimi, szarymi i "miętkimi" (jak to na wsi mawiają), nawet dekoracje okien np. przeglądarki www na monitorach mamy mieć pozaokrąglane

O niedoczekanie! Ja mam właśnie u siebie na monitorze te ostre kanty! Lubię męskie formy, wzornictwo retro...



W obrazkach załączonych do posta przedstawiam styl retro, który mi się podoba.



P.S.#1 Promowani w tym poście designerzy to Alex Varanese oraz Loriano Pagni.



P.S.#2 Oczywiście ja bardzo lubię zaokrąglone kształty - tam gdzie są one pożądane!!! Na przykład w okolicach siłowni.

18 komentarzy:

  1. Tak sobie myślę, że może to właśnie wieloletnie przesycenie kanciastością przedmiotów użytku także domowego, które w dużej mierze używane są przez osobników obojga płci, a zatem i przez nas, kobiety, sprowadziło na nas masę rzeczy obłych i zaokrąglonych, bez ostrych kantów :).
    W moim przypadku ma to także znaczenie praktyczne, bo o ostre kanty ciągle gdzieś się potrafię urazić i zaraz mam siniaka :).
    A jeśli rogi są zaokrąglone - trudniej jest się walnąć czy uszkodzić.
    Poza tym nawet mężczyźni nie są tacy kanciaści, jak te prostokątne telefony :), a już obecne samochody to głównie kształty opływowe, bo praktyczniejsze (lepiej pokonują opory powietrza).
    Ale oczywiście szanuję Twoje upodobania do kanciastości, a już rzecz gustu absolutnie nie podlega dyskusji. Jak tak lubisz, to niech tak będzie. U Ciebie :)
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no racja - obłość ma znaczenie praktyczne - ale tak nagle wyeliminowano wszystkie kanciaste przedmioty, albo chociaż o bardziej zdecydowanych kształtach z elektroniki użytkowej

      z resztą nie chodzi mi o kąt precyzyjnie ostry w przedmiotach, ale przynajmniej o bardziej zdecydowane kształty

      z aut np. hummer albo nieco bardziej klasyczne kształty land rovera

      co do mebli łagodniejsze kształty mają rzeczywiście znaczenie praktyczne, co do komórki lub komputera? po co?

      Usuń
    2. Żeby Ci się komórka w tyłek czy przyrodzenie nie wpijała, jak będziesz się schylał trzymając ją w kieszeni...

      Usuń
    3. jak masz delikatną dupkę jak niemowlak to może ci się wpije - a jak jesteś umięśniony i gruboskórny - nie czujesz tego :)

      Usuń
    4. Hummera i Land Rovera też lubię, więc jednak znalazłeś coś, co i mnie odpowiada, mimo że jest kanciaste.

      Aha i jeszcze starsze modele Volvo, mój kumpel jeździł kiedyś takim kwadratowym :), chociaż nie umiem podać modelu aż tak się tym nie interesuję.
      Piękne to, muszę przyznać i nie przestaje się podobać, mimo że obecnie jak najbardziej klasyka.

      Usuń
    5. Co do kwadratowej komórki - po męsku noszonej często w tylnej kieszeni spodni - to że się wpije, to pikuś :), ale za moment kieszenie trzeba cerować po tych ostrych kantach, albo dżinsy nosisz góra dwa miesiące, a potem do kosza! :))

      Usuń
    6. masz rację Volvo są fajne, nawet te już nieco mniej kanciaste z okolic 1999 roku

      co do komórek - ciekawe praktyczne podejście

      mimo to komórka u mnie leży raczej na biurku niż w kieszeni i cieszy oczy :)

      Usuń
    7. Tyłek mam ładny i umięśniony. Jednak czasami się zdarzy usiąść, przycupnąć i wtedy taka komórka byłaby po prostu niewygodna. Argument o dziurach w kieszeniach IW również jest trafny. Podobnie jeśliby się człowiek przewrócił, to może mu się wbić gdzieś bardzo nieprzyjemnie.

      Swoją drogą Admin R-O to bardzo kobiece tak zwracać uwagę bardziej na wygląd niż na funkcjonalność!

      Usuń
    8. a to akurat dla mnie komplement - to właśnie głównie kobiety mają dobrze rozwinięty zmysł estetyki i wyglądu - my faceci jesteśmy akurat w tym względzie słabsi

      miło być w jakimś aspekcie mocniejszym niż większość konkurentów

      Usuń
    9. możesz podjąć temat konkurencyjności u facetów/kolegów - to w sumie nie temat na tego bloga a na twojego

      Usuń
  2. Ha! :) ta A600 to chyba damska ;) bo mała, tak wnioskuję i żartuję oczywiście. Sam padłem swego czasu ofiarą podobno damskiego? Telefonu miałem go niemal 4 lata SE W890i dlaczego to podobno tel. kobiecy??? tylko chyba dlatego że mały i zgrabny bo, ja zawsze myślałem że damski telefon to typowo okrąglutki i różowy :). Niestety zgodzę się z Tobą często nie ma wyboru np. w sprzęcie jest coś dobrego o dobrych parametrach i krój wiadomo... od sprzętu samochodów po wszystko już chyba, nawet w sąsiedniej wsi dom okrągły stoi :) Pamiętam swego czasu po sklepach piękne sprzęty HI-FI Radmora, Diory tak pięknie kanciaste te kolumny a teraz? Nawet odkurzacza kanciatego nie kupisz ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A600 mała, ale zdecydowana i kanciasta

      a moje wifi ASUS jest czarne i kanciaste :)

      Usuń
  3. A co ma kanciastosc do męskości???? Ktos tu sobie chyba dal cos wmowic.

    Kąty proste, ostre i protopadlosciany to jest wynalazek czlowieka - w naturze nic takiego nie ma. Ponadto, to wynalazek czlowieka calkiem niedawny - jakis tam modernizm, funkcjonalizm a potem radosna tworczosc architektow komunistycznych.
    Przyominam, ze te kanciaste i pudełkowate ksztalty to wlasnie wynalazek funkcjonalizmu, ktory zaczal sie panoszyc na Zachodzie tak zwanym w latach 70-tych.

    Przedtem nie byl znany. Ludzie wznosili najrozniejsze budowle i projektowali cala mase przedmiotow codziennego uzytku - wszedzie linie byly mniej lub bardziej plynne (moze za wyjatkiem piramid egipskich :) harmonijne. Czy katedry gotyckie mozna nazwac "zniewiescialymi"?? A kolumny doryckie? A moze meczet Al-Aksa???? Co, jego tez projektowali geje???

    Please, szanowny autorze, zanim sie zaczniesz wypowiadac na jakis temat zrob chociaz podstawowy search. Wujek google pomoze uniknac naprawde co wiekszych idiotyzmow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mało mnie obchodzi czy ktoś jest gejem czy nie - jeśli dorosły facet robi sobie dobrze z innym dorosłym facetem - to ich sprawa - mnie od tego tyłek nie boli, tylko ich

      tyle wyjaśnienia, natomiast faktem jest, że homo-designerzy są jacyś inni w swoim poczuciu stylu

      co do kształtów tak to odbieram i tyle, jak pisałem

      hummer to dla mnie samochód o "męskim" wydźwięku, opel micra czy nowa skoda fabia to takie babskie kształty i koniec

      co do gotyku - on jest monumentalny i strzelisty właśnie - ostry, męski i zdecydowany - miał w założeniu pokazywać potęgę i siłę Boga - i to się udało

      P.S. lubię cię jako dyskutantkę, jednak po raz któryś z kolei w komentarzy do moich postów pojawia się słowo "idiotyzm" - tym razem "idiotyzm co większy" - szafowanie takimi słówkami niestety nie sprawi, że będziesz miała rację ani tym bardziej "rację co większą"

      Usuń
    2. Futrzak:
      "Czy katedry gotyckie mozna nazwac "zniewiescialymi"?? A kolumny doryckie? A moze meczet Al-Aksa???? Co, jego tez projektowali geje???"

      Może być, kto ich tam wie? Kiedyś to z tymi sprawami trzeba było się nieźle kryć!

      Usuń
    3. @RO:
      got it.
      Ide sobie stad. Nie chce mi sie. Historia architektury i wzornictwa, to co juz napisalam - przejrzyj sobie. Naprawde, zacznij sprawdzac, zanim napiszesz nastepna żabę. Idotyzm sie pojawial, bo pisales IDIOTYZMY. Oprocz gotyku nie ustosunkowales sie do reszty i to nie pierwszy raz. Naprawde, troche sie doucz zanim zaczniesz pisac o czyms POZA komputerami.
      Yo.

      Usuń
    4. ja jestem tu na blogosferze dla rozrywki (obecnie!)

      ustosunkowywać się do tego czy owego MOGĘ, ale NIE MUSZĘ

      to MÓJ blog, piszę w miarę możliwości, odpowiadam w miarę możliwości

      jestem człowiekiem zajętym, piszę np. w przerwie na kawę, zamiast siedzieć na onecie/forach i sobie podnosić ciśnienie rozmowami z idiotami

      czy to wszystko jasne?

      ty jesteś jaka jesteś, dla mnie plusy rozmowy z tobą przeważają minusy - jednak te minusy są - na przykład jeśli jesteś niepewna swojej racji wyjeżdżasz od idiotyzmów, braku mózgu, itp.

      po co to robisz?

      u ciebie kilka razy za dużo linkowałem - naruszyłem twoje zasady - miałem na tyle jaj, aby to przyznać, przeprosić i ci to wynagrodzić zapraszając czytelników na twój blog

      ja ciebie proszę o spokojniejszą rozmowę, bez krzyczenia o idiotyzmach, bezmózgach itp.

      ty się obruszasz i "idę sobie"

      po co?

      mojego stosunku i zaproszenia ciebie do rozmow nie zmieniam
      jestes tu zawsze mile widziana

      Usuń
    5. oj ale tych komplementów w tym poście, reasumując, mi napisaliście

      a to znam się na wzornictwie, a to dobrze piszę o komputerach

      od razu człowiek ma lepszy humor w pochmurny poniedziałek :)

      pozdro,

      Usuń