sobota, 28 września 2013

Jak pozbyć się spamu na blogspocie. Jaka polityka reagowania na SEO. 5 sposobów.

Generalnie słaby system walki ze spamem na Bloggerze jest powodem, dla którego od jakiegoś czasu testuję WordPress i tamtejsze metody walki ze spamem. Zastanówmy się jednak co można zrobić na Bloggerze (i w innych systemacj w ogólności).


1. Kody captcha.

Działają dobrze, ale mimo tego każdego dnia mam od kilku, do kilkunastu spamerskich komentarzy na moich blogach - ponieważ wszędzie są dość dobre zabezpieczenia antyspamowe (kody, captcha) znaczy to, że spam wysyła "biedny student na śmiecowej umowie" w firmie SEO, albo inny stażysta.


2. Wyrafinowanie spamerów z SEO i konieczna bezwzględność.

Komentarze są od całkiem głupich "fajny artykuł, prowadzisz dobrego bloga..." okraszone linkiem spamerskim w podpisie, do calkiem wyrafinowanych i nawet odnoszących się do tematu... widać po nich jaką agencja ma determinację by wstawić link.

Na przykład z jednym z kolegów autorów ćwierka sobie namietnie koleżanka Basia z firmy Mennica ***jowa. Kolega nie zdaje sobie jednak sprawy, że robi to tylko po to, by zapieprzyć jego blog linkami pozycjonerskimi, a tak właściwie (wiem, bo Mennica ***jowa to notoryczny spamer) Basia jest facetem. Oj... jak przyjdzie do rendez vous to będzie ból tyłka :P ....aaaucz!

Sluchajcie, po prostu nie można się certolić. Komentarz spamerski, w tym ten gdzie w podpisie jest link do firmy komercyjnej należy bezwzględnie kasować, nie ważne jakiej akrobatyki użyje spamer by go wtrynić na naszego bloga.

Opcje: skasuj komentarz - skasuj zupełnie.


3. Dyskredytowanie spamerów, publiczny wstyd - propozycja Wojtka z Inwestycji Alternatywnych z ostatniej dyskusji:

Jeszcze moja mała uwaga: linki w Bloggerze w komentarzach mają domyślny artybut NO FOLLOW, więc wystarczy usunąć treśći zastosować patent Wojtka...

...odpowiadać na komentarze jedną formułką podając pełną nazwę firmy wskazując jednocześnie na praktyki uwłaczające dobrym obyczajom i będące zwykłym dziadowaniem które stawiają daną firmę w niekorzystnym z punktu wizerunkowego świetle...

 ...Wojtek mówi, że firmy na to reagują, choć jak dla mnie zajmuje to czas. Ja w naszej dyskusji wskazuje na możliwe konsekwencje prawne - trzebaby starannie dokumentować fakt zaistnienia spamu lub kasować tylko treść wiadomości.


4. Informowanie CEO i BOKów firm o spamerskich praktykach ich pracowników / agencji. Od początku podchodziłem sceptycznie, jednak w wolnych chwilach mailowałem do firm odnośnie ich komentarzy i sporadycznie, w wybranych przypadkach robię to nadal. Jednak tylko raz osiągnąłem efekt od jednej z "mennic" wypisania mnie z list spamerskich ich agencji. Statystycznie jednak jest to strata czasu.

Michał z JOP mocno doradzał mi działanie polubowne, informowanie w tonie profesjonalnym i pokazanie chęci współpracy z mojej strony. Teraz robię jedynie coś takiego, jednak niestety okazuje się to w 99% procentach stratą czasu i zasobów.

Ja ze swojej strony nie polecam takiej praktyki. To okazało się nieefektywne.


5. Proponowana solidarność autorów blogów, szczególnie oszczędnościowo-finansowych.

Starałem się to robić od zawsze, jednak Wojtek to wyartykuował w sposób dość rzeczowy. Wojtek proponuję stronę, czarną listę, gdzie autorzy blogów finansowych umieszczaliby firmy dokonujące praktyk spamerskich, które to w gruncie  rzeczy są czymś na kształt oszustwa lub nawet kradzieży. W poprzedniej dyskusji wskazałem na minusy tego rozwiązania... testowalem już taki serwis w epoce współpracy KZowej, dałem sobie spokój, z uwagi na przepychanki między autorami i wydatek mojego czasu i energii, za który dostalem figę z makiem.

Niestety solidarności wśród autorów blogosfery finansowej i ogólnie autorów blogów jest za mało. Znacznie częściej każdy wydaje się ciagnąć w swoją stronę, a tych blogów jest legion, choć osobiście staram się utrzymywać dobre relacje z autorami i nawzajem wspierać nawet z blogami konkurencyjnymi w stosunku do Racjonalnego Oszczędzania.

Podsumowując:

Kiedyś popularność bloga i pojawienie się spamerów, a nastapiło to dość nagle, zaskoczyło mnie, teraz jestem bezwzględny wobec spamerów.

Pozwala mi to funkcjonować i czuć się dobrze na blogosferze, a moją postawę doceniają te firmy, które dojrzały do współpracy z blogerami, wiedząc, że ich działania reklamowe nie zginą w morzu spamu i bezsensownych komentarzy. Moje zdecydowane działanie przynosi dobry skutek.


14 komentarzy:

  1. Zdecydowanie wszelki spam należy kasować i tępić! Bezwzględnie i bez wyjątku.
    U mnie najczęściej działa niepublikowanie bez potwierdzenia komentarzy do starszych wpisów, bo spam najczęściej trafia właśnie do nich, więc siadam raz na tydzień i usuwam te komentarze z katalogu spam.
    Nie opóźnia to wstawiania komentarzy przez stałych komentatorów, nie psuje im oczu spisywaniem kodów captcha (dziś u Ciebie musiałam wpisywać trzy razy ...). A usuwać trzeba i należy.
    Czasem losowo wybrać i wpisać na czarną listę, o ile ma się czas.
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a powiedz proszę jaką opcją to wylączasz, czy jakim pluginem - bo zerkam na panel Bloggera i coś nie widzę blokady starszych komentarzy

      Usuń
  2. Tak jak mówiłem na wordpresie mogę zrobić wtyczkę która pozwoli wrzucić takiego spamera na liste jednym kliknięciem, dowód może zostać w bazie, a żeby być zgodnym z prawem na danym blogu autor musiałby uświadomić komentującyc odpowiedną stopką. Dasz tu link do strony firmowej lecisz do spamu i bierzemy sobie adres IP i datę i godzinę próby zamieszczenia spamu. Mogę się założyć o piwo :) że dzieki temu ograniczy się spam radykalnie. Oczywiście pewnie musiałaby powstać i biała lista bo np u mnie jest jedna firma która daje komentarze bardzo fachowe i nie mam np nic przeciwko kiedy piszą. Jak się zbierze grupa chętnych na wcielenie tego pomysłu w życie to machnę coś takiego to jeden weekend roboty a wszyscy wordpressowcy będa mieli na pewno śięty spokój i niektórzy bloggerowcy również bo straszak zadziała. Tak więc kto chętny niech daje znać tutaj jak zbierze się minimum 10 blogerów(inni pewnie dojdą z czasem) to machnę to. Myślę ze w kwestiach prawnych będziemy kryci bo przecież ktoś łamie nasze zasady i jest jasno o konsekwencjach poinformowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja chwilowo postanowiłem zadbać o moje bloggery, natomiast docelowo i tak wskocze na wordpressa

      ale wiesz co Wojtek? na na moim eksperymentalnym oszczedzanie.info,pl po prostu wyłączyłem możliwośc dodania url - znacznie ograniczyło to spam także

      Usuń
    2. Aha, jeszcze jedno biała lista prywatna czarna publiczna. Ktoś może się zastawiać a co jeśli ktoś się podszyje pod firmę i zacznie spamować żeby ta wleciała na czarną listę. Wtedy też nas to nie obchodzi system zapisze IP, date godzinę i dana pokrzywdzona firma może zgłosić sprawę do prokuratury i dochodzić swoich praw.

      Usuń
  3. "na na moim eksperymentalnym oszczedzanie.info,pl po prostu wyłączyłem możliwośc dodania url - znacznie ograniczyło to spam także"

    Nie chciałbym wylewać dziecka z kąpielą blogerzy też komentują zostawiają swoje linki i to jest ok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiesz - mi się wydaje tak - nic nie stoi na przeszkodzie współpracy - chcesz jeszcze link do Inwestycji Alternatywnych - gdzie? w tym poście w treści/ w nowym poście? chcesz sam sobie napisać post gościnny z linkiem? - piszesz i masz - jaki problem?

      a nawet jeśli iw-nowa będzie potrzebowala pozycjonowania dla swojej firmy? pisze do mnie i ma od ręki - dla mnie nie ma problemu by się dogadać nawet co do promocji firm bloggerów (szczególnie jeśli to własna działalnośc freelancerska, rękodzieło, agro, itp.)

      a takie linki są cenniejsze niż te w komentarzach, Google inaczej czyta je

      Autorzy - bloggerzy - zwłaszcza ci na poziomie, którzy umieją się zachowac gentelnańsko, to inna liga - każdy z naszego grona może napisać do mnie i się dogadać

      czy wrzucanie linka do komentarzy jest aż takie potrzebne? ja w sumie wrzucam ich coraz mniej - tam gdzie mogę podpisac się systemowo (z profilu) nawet nie staram się linkować do Racjonalnego Oszczędzanie

      Usuń
  4. "czy wrzucanie linka do komentarzy jest aż takie potrzebne?"

    Ja wrzucam, inni wrzucają do mnie, ruch i czytelnicy przechodzą. To jest właśnie jeden ze sposobów na solidarność między blogerami i jest to dość proste i przyjazne rozwiązanie. Przynajmniej ja to tak postrzegam.

    Oczywiście każdy może pisać i prosić danego autora o wpis gościnny itp. Ale często po prostu nie ma takiej potrzeby bo jeśli komentarz jesli jest fajny rzeczowy i zainteresuje czytelnika to ten czytelnik przejdzie sobie na drugiego bloga z ciekawości kto to napisał. I tyle dlatego ja lubię jak inni blogerzy u mnie komentują, ta grupa ma akurat najwięcej do powiedzenia :) i dlatego fajnie jak mogę im się odwdzięczyć możliwością dania im linku. To czy jest SEO skuteczny to akurat sprawa mało istotna bo tu chodzi o coś innego, czyli wnoszenie wartości merytorycznej i zbieranie z tego korzyści. To jest jak dla mnie bardzo fair. SEO spamerzy nie wnoszą tej wartości ale liczą na ten sam efekt. Ja sam często gęsto klikam w linki osób komentujących i w ten sposób poznaje bardzo fajne blogi, a nie zwracam nawet uwagi na linki w panelach bocznych. Nie złapałeś się sam na tym że też tak robisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no w sumie masz rację, ale upieprzanie się ze spamerami psuje całą zabawę - nawet zacząłem gdzieniegdzie eksperymentować z Disqus, który zdejmuje odpowiedzialność za zarządzanie komentarzami z admina, o ile go dobrze ustawisz

      Usuń
    2. aha, jeszcze jeden aspekt - dla uźytkownika Bloggera posty sponsorowane to jeden ze sposobów na jakieś dodatkowe grosze z bloga - nie podłączysz tu systemów sprzedaży linków

      mimo iz przechodze docelowo na WordPressa, adresy na bloggerze są mi potrzebne - tu potrzebna 2x większa determinacja, by utrzymac porządek niż na własnym wordpressie

      ale reasumując, kto będzie chcial się reklamować, na blogu notorycznie zapieprzanym spamem?

      Usuń
  5. "ale reasumując, kto będzie chcial się reklamować, na blogu notorycznie zapieprzanym spamem?"

    No więc właśnie... :) przecież wtedy nie trzeba reklamy wykupić normalnej można spamem pojechać i można zrobić to na pierdylionie blogów płacąc studentom grosinki... Prawda jakie to proste, dlatego tnę komercyjnych z nielicznymi wyjątkami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a u mnie wyjątków nie ma, czasem z bolem, ale jednak nie ma


      no dobra... ok.... jeśli to będzie firma "Wojtek Investment Ltd." wzbogacająca blog wartościowymi komentarzami to pomyślę:)

      Usuń
    2. to uważaj bo jak tak kusisz to może machnę z tego drugie amber gold i razem pójdziem do ciupy w UK ;)

      Usuń
    3. swoją drogą

      jestem po porządkach na blogach, okazało się że Mennica wpieprzyła mi się na Realny Minimalizm z komentarzami, wyrąbałem ich tam właśnie trzy

      Basia, Damian i Kasia linkowane do Mennicy "basiowej"

      Usuń