piątek, 4 października 2013

Disqus na Bloggerze oraz jeszcze raz o obronie przed spamem.

Moje blogi, oraz praktycznie wszystkie blogi podlinkowane u mnie są ostatnio pod atakiem agencji SEO spamującej ile wlezie. Agencja wykorzystuje lukę w systemie Blogger pozwalającą na użycie opcji Nazwa/URL do typowo komercyjnego spamu.

Masowy zalew komentarzy o głębokości przemyśleń wąsacza spod wiejskiego monopola działa nie tylko na nerwy czytelnikom i administratorom, ale po prostu fizycznie szkodzi blogom. Ciśnienie rośnie. Zostały w tym celu podjęte odpowiednie działania, natomiast zastanawiam się nad sposobem załatania tej 'luki bezpieczeństwa' aby zatrzymać kolejne agencje SEO, które wpadną na pomysł kradzieży* mojej własności intelektualnej w ten sposób.


(tak, jest to lamanie regulaminu komentowania i ordynarna kradzież wypracowanego kapitału autorskiego przez podmiot komercyjny)

1. Na jednym z eksperymentalnych blogów, mianowicie http://miejski-survival.pl/ testuję system komentarzy Disqus i testy te wypadają pozytywnie. System Disqus pozwala na blokowanie URL przez kierowanie ich do moderacji, z resztą tak samo jak standardowy engine WordPress.

2. W WordPressie na http://oszczedzanie.info.pl/ zmodyfikowałem nawet część skryptu odpowiedzialnego za zarządzanie komentarzami w celu zablokowania opcji Nazwa/URL, spamem w obrębie samego komentarza zajmuje się już standardowe ustawienie moderacji linków.


3. Możliwości systemu Disqus i sprzeciw czytelników:
Próba wprowadzenie Disqus na moich pozostałych blogach spotkała się jednak ze sprzeciwem kilku stałych użytkowników jednak obawiam się, że jest to zwykły opór przed nowym i nieznanym.

Disqus poza możliwościa klasycznej rejestracji dopuszcza logowanie przez wszystkie media społecznośiowe w tym Facebooka - oczywiście system wymaga instalacji automatycznej wtyczki np. do FB jednak większość znanych mi osób nie ma przed tym oporu.

Dla niechętnych na moim pierwszym blogu zostawiłem opcję "anonima" w sensie Nazwa/e-mail, przy czym podany e-mail może być e-mailem zupełnie fikcyjnym.

Czy Disqus zagości na moim bloggerze? Nie wykluczone jest umieszczenie go testowo np. na Realnym Minimalizmie - to chyba obecnie mój drugi najpopularniejszy blog po Racjonalnym Oszczędzaniu - powoli deklasujący Korzystne Zakupy.

Zobaczymy, na razie zadanie przede mną (przed nami autorami) uporać się z zalewem spamerskich komentarzy agencji SEO. Jedna z kluczowych firm która płaciła rzeczonej agencji za "promocję w mediach" Mennicy ****ej nie była świadoma, że know-how agencji to działanie na granicy paragrafu oraz zwykła, pospolita kradzież własności intelektualnej. Czekam na oficjalną reakcję firmy - wstępne rozowy z działem marketingu były pozytywne

Niezaleznie jednak od tego system Nazwa/URL na Bloggerze należy uszczelnić, nie blokując jednocześnie komentarzy niezarejestrowanym użytkownikom.

46 komentarzy:

  1. Nie testowałem disqusa, ale zupełnie nie dostrzegam problemu, o którym piszesz. Fakt, faktem, seo spam i hajterka to denerwujące. Ale, czy nie warto wszędzie włączyć moderację komentarzy i po problemie? Lub raz na dzień usuwać komentarze niemoderowane.

    Czasami coś nas bardzo denerwuje, a tak naprawdę nie ma znaczenia dla ciągłości spraw. Czy czasem nie jest to tak, że lubimy nasze wyimaginowane problemy podpiąć do rangi niewspółmiernie wysokiej? Za wysokiej.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest kwestia indywidualnej percepcji - mi i paru innym osobom SEOspam, będący po prostu formą kradzieży własności intelektualnej się nie podoba.

      Ma to swój inny wydźwiek - naprawanie szkód wyrządzonych przez agencje SEO zabiera canny czas. Ten czas moznaby poświęcić na coś innego - np, na doskonalenie blogów, itp.

      Ok. Czy jeśli włączę u siebie moderację komentarzy będzies tym się zajmował regularnie, codziennie i nieodpłatnie na rzecz 10 moich blogów tematycznych usuwając tony spamu?

      Usuń
    2. PS. Wczoraj tylko usunałem 17 komentarzy spamujących SEO na moich blogach. Zarządzanie komentarzami zaczyna się zamieniać w kolejne "pół etatu". Mój czas to pieniądz.

      Usuń
  2. słusznie mówisz, to jest kwestia percepcji. Z tym musimy się liczyć prowadząc bloga. Tak jak z tym, że pies od sąsiadki narobi na trawniku, że inni kierowcy jeżdżą niebezpiecznie, że jest upalnie i nie da się wytrzymać,

    i można by tak wymieniać i wymieniać, więc może czas zmienić granice percepcji? Sam nie wiem, Ty tu jesteś bosem :) Wiem jednak na pewno, że nie warto się denerwować, czy poświęcać czemuś co nie ma sensu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiesz, niech i ten pies sąsiadni narobi na naszym wypielęgnowanym trawniku raz na jakiś czas! eeeh zycie! zwierzaczek przytulasek czasem podbiegnie, pobawi się z nami i to zrekompensuje kłopot 3-krotnie

      co jednak w sytuacji kiedy na naszym trawniku postanowi regularnie przykucać i srać sąsiad, jego żona i dzieci, a za jego przykładem podążą inni

      a z tym sie teraz borykam w aspekcie blogowania

      liczę się z tym co mówisz i w miarę spokojnie, jak na tę sytuację, aczkolwiek zdecydowanie zatrzymam ten spam, w tym ostatnią kampanię agencji od Mennicy ****ej

      Usuń
    2. u mnie na risk and .. to samo z tą firmą, niech mają :) ale jakie mają śliczne imiona nati wojtuś heheh
      ale mnie rozbawiłeś z tymi sąsiadami - sobie wyobraziłem na podstawie dnia świra :)

      Usuń
    3. piszesz niech mają

      u siebie z kolei ty jesteś szefem i decydujesz

      takie przyzwolenie na dluższą metę jest niekorzytsne dla Ciebie i dla mnie, już nie mówię o zasmiecaniu bloga tylko czy pogarszaniu parametrów PR, ale i o zysku

      jeśli można wziąć sobie za darmo, to kto ci zapłaci za uczciwą reklamę na Twoim blogu?

      Usuń
    4. i jak się z Tobą nie zgodzić? Całkowita racja - tyle czy ja wiem, czy to taki dobry biznes - blogowanie? Zyski z reklamy? Pewnie, że można coś tam dorobić i słusznie mówisz, że tracisz przez to możliwość dodatkowych wpływów, jednak czy nie warto postawić na reklamę poprzez bloga własnych produktów, a na spam przymknąć oko. Do zastanowienia.

      Ja traktuję blogi hobbystycznie, niestety nie są pokrewne z moją działalnością, więc przymykam oczy.

      Usuń
    5. no tak - ale kilka firm zdecydowało się ze mną na współpracę - oni płacą za reklamę i ruch z tego bloga

      moje działanie to nie tylko ochrona bloga, jako bytu elektronicznego, ale także ochrona interesów klientów, którzy już płacą

      czy chciałbyś, aby twoja uczciwie oplacona reklama wisiała w totalnie zawalonej innymi reklamami gablocie, a finalnie przykryta przez nie


      nie - je mogę przymknąc oka na spam SEO od firm komercyjnych, niech się nauczą ucziwie placić - a nie kraść

      Usuń
    6. teraz już wszystko jasne. Tak naprawdę to mieliśmy problem z komunikacją.:) Dopowiadając o swoich reklamodawcach, celach bloga, plus wyjaśnienie mojej sytuacji całkowicie rozwiązują temat.

      Potwierdza się, że to co dla nas zrozumiałe nie koniecznie takie musi być dla drugiej strony.

      Dzięki za poświęcony czas i wyjaśnienia. No i powodzenia z tym jajem.

      Usuń
    7. to wielowatkowy i zlożony problem

      ale najbardziej liczy się to, że ja po prostu naprawdę polubiłem moje blogi i che miec na nich porzątek - tak jak gospodarz w swoim ogrodzie

      Usuń
  3. A i jeszcze jedna ważna sprawa. Instalacja systemu komentarzy w 90% powinna być podyktowana wygodzie czytelnikom, rzecz jasna tym aktywnym, więc jeśli disqus jest wygodny to jak najbardziej należy to zrobić. Jeśli nie to nie robić nic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wprowadziłem już selektywną moderację komentarzy na Bloggerze za radą czytelniczki-autorki, prawdopodobnie jeszcze bardziej zaostrze ochronę antyspamową

      co do disqusa decyzja niepodjęta i wezmę kazdą opinię pod uwagę

      Usuń
    2. może ankieta dla czytelników? Jaki system komentowania najbardziej Ci odpowiada? Być może już to zrobiłeś, a ja tu nowościami zapylam :)

      Usuń
    3. nie ma sensu demokracja w tym przypadku - bardziej kilka opinii kluczowych czytelników - wiadomo, każdy ma lęk przed nowosciami - każe głosowanie skonczy się na niekorzyśc systemu

      z tego co sie zorientowalem kilku autorów próbowało wprowadzic na blogosferze disqus, ale go źle skonfigurowali, zmuszali ludzi do rejestracji, ludzie się pobuntowani i poszła zła fama

      Usuń
    4. ja mam podobne odczucia, co do tego systemu - kolejne podawanie adresu email, kolejna rejestracja.

      p.s. nastrzelaliśmy komentarzy :)

      Usuń
    5. ale możesz się tam logować przez G+, Twittera, Facebooka (na pewno któres juz masz)

      oraz jako użytkownik bez rejestracji nazwa/e-mail

      zatem w czym problem o ile Disqus jest dobrxze skonfigurowany?

      Usuń
    6. już mówię,
      mam i G+ i Fb, aczkolwiek nie mam zamiaru się podpisywać własnymi danymi na blogach, czy polubić coś. Nie nie nie.
      To dyskomfort - to już lepiej opcje jak na blogerze, gdzie masz opcje anonima, bez linków.

      Temat długi

      Usuń
    7. oj tam, temat krótki - wpisujesz bez żadnej rejestracji przy pisaniu komentarza

      Nazwa: generator
      Mail: nie.mam.i.nie.podam@maila.pl

      i piszesz w disqusie np. u mnie na eksperymentalnym serwisie na miejski-survival.pl

      :)

      Usuń
  4. Nie mam G+, nie mam Twittera, Nie mam Facebooka :)
    I mieć w najbliższej przyszłości nie zamierzam :)
    Ale mam mejla do właściciela bloga ;)
    Jakby co, chwilowo chyba wystarczy ;)
    A co będzie później to sie zobaczy ;)
    Może nie dożyję i nie będę musiał się "martwić" ;)))
    Roman

    OdpowiedzUsuń
  5. @generator
    Witaj Krzyśku, wrócisz bardziej aktywnie do blogowania, chyba brakuje "dawnego niedźwiedzia" :) w blosferze wszyscy jakoś tak umiarkowanie optymistyczni co do GPW :)

    Co do linków spamowych to popieram Ramigiusza.
    "u mnie na risk and .. to samo z tą firmą, niech mają :) ale jakie mają śliczne imiona nati wojtuś heheh"

    A ja nie dam ;) to zwykłe dziadowanie na blogerach.

    Skoro blogerzy pozwalają na zamieszczanie bezpłatnej reklamy na swoich blogach to po co ktoś miałby im płacić za reklamę i kto poważny będzie chciał płacić za reklamę na spamowanym blogu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzy ostatnie linijki podsumowują ekonomiczny aspekt sprawy

      czytelnicy chą mieć fajne blogi i ciekawe posty, a kto zapłaci za prąd, kawę wypijaną przy pisaniu, rachunek za net... :)

      a w przypadku wordressów za domenę i hosting?

      samo się zapłaci? manna z nieba spadnie za dobry uśmiech?

      Usuń
    2. Dzięki Wojtuś za miłe słowa. Chcę ruszyć z nowym blogiem, bardziej personalnym i o szerszej tematyce. Zobaczymy. Obserwuję Twoje nowe "dziecko" :)

      Usuń
    3. personalnym i o szerszej tematyce.... czyli Racjonalne Oszczedzanie vol. 2.0 ?

      czekam z niecierpliwością ! :)

      Usuń
  6. Możesz przybliżyć temat zmian w skrypcie na wordpress? Od razu będzie poradnik jak pozbyć się spamu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w ustawieniach zarządziłem moderację komentarzy zawierającej jakikolwiek link, dotyczy to także podpisu

      na oszczędzanie.info.pl w domyślnym temacie zmodyfikowałem caly skrypt dot komentarzy - nie pamiętam teraz - robiłem to w Grecji na tarasie popijając raki - odezwij się na maila to ci prześlę mój plik z modyfikacjami rwks(malpa)o2.pl

      Usuń
  7. No cóż, Disqus nie jest dla mnie żadną nowością,miała go Iva Pas na swoich blogach - i komentarze zwyczajnie mi, a także kilku innym czytelnikom się nie wyświetlały. Trwało to miesiące, nie doszliśmy dlaczego. iva z Disqusa zrezygnowała, choć aktywnie wspierała jego rozwój.

    Dlaczego usuwasz komentarze, a nie zaznaczasz ich jako spam? Foltry na bloggerze działają bardzo dobrze, nie wiem po czym rozpoznają te booty, ale raz oznakowane, blokują skutecznie. A najcześciej cały ten spam pochodzi od tych samych nadawców, którzy sobie wbijają nasze blogi na swą listę, czy jak...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ostatnio własnie zacząłem to robić, aby mieć dowód w spamboksie na wypadek konfliktu z firmą-zleceniodawcą

      wcześniej nie chciało mi się tego robić - powód - czas - szybciej kasować komentarz z poziomu bloga niż oznaczać go jako spam w panelu adm.

      wiem, masz rację co do Disqus dzialającego wolno, ale na WordPressach zwyczajna Captcha zaczyna przegrywać ze spamerami, tama mam wrażenie broni mnie juz tylko moderacja linku kliknieta w panelu administracyjnym

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no i po co to testowanie mojej cierpliwości?

      wszelkie linki wstawione bez mojej zgody powodują automatyczne skasowanie komentarza

      a co do tematu:
      oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że na komentarzach SEO i spamerskich ktoś zarabia

      Usuń
    2. To nie jest fair. Przecież usunąłem www, czyli nie był to link. Nie sądzę że system jest aż tak głupi i usuwa takie komentarze.
      Chciałem tylko pokazać szerokiej widowni jak ludzie zarabiają pieniądze. Możliwe że ludzie tego nie łapią.

      Usuń
    3. rozumiem, że to się wydaje nie fair - ale w obecnej chwili ja nie jestem w stanie badać intencji komentującego

      scenariusz jest taki

      np. ja piszę artykuł o oświetleniu LED na który poświęcam 1-2 dni oraz kupuję żarówki do testów za kiladziesiąt zł, a poniżej wklejaja mi linki "eksperci"

      ponieważ wkrótce orientują się, że linki aktywne i linki w nicku kasuje - zaczynają wkróce wstawiać takie linki, jak mówisz, "fair" bez www - natomiast finalnie kierują one do jednego punktu - kup naszą żarowkę, zlóż zamowienie w naszym sklepie

      nikomu z nich nie przyjdzie do głowy, że wystarczy do mnie napisać, zapytać i się dogadać - a jestem człowiekiem, z którym jest to możliwe - po co bez końca kombinować? to w cwaniackiej polaczkowatej naturze tak wryte?

      ja w podobnej sytuacji odpalam PayPala i wysyłam autorowi 10-50 zł, aby reklamował produkty firm z ktorymi współpracuje

      wiem, że tracą czasem na tym czytelnicy, którzy chcą wkleić coś fajnego - proszę dziękować jednak firmom, kombinatorom

      Usuń
    4. Dobrze będzie, jeśli podasz nam Remigiusz, które to Agencje SEO wstawiają te komentarze. To jest ważne, bo z usług takich agencji nie będziemy korzystać.

      Usuń
    5. Nie nazywał bym tego miłego pana co zarabia na komentarzach "cwaniakiem". Prawdopodobnie ten człowiek skończył studia wyższe i szybko rozpoznał się w systemie.
      Mam dla niego wiele uznania, bo jako jedyna osoba przyznająca się że zarabia na komentarzach. Jeszcze tego nie było.
      Używanie systemu to nie cwaniactwo. Dlatego właściciele blogów powinni zmieniać swoje systemy, tak żeby inni ich nie używali we własnych celach.
      to jest to samo, jak racjonalne szukanie obniżek w sklepach. Przecież na takich obniżkach sklepy nie zarabiają, ale dają to żeby zyskiwać zaufanie klientów. Nie wszystko w życiu można zamieniać na pieniądze. Są pewne wartości, które są silniejsze od pieniędzy.

      Usuń
    6. Ad. 1. co do identyfikacji agencji to się wstrzymam - jestem w trakcie rozmów z firmą, która zleciła tę akcje - rozmowy sa pozytywne - a ja jestem człowiekiem, który woli polubowne rozwiązania, a nie eskalacje konfliktu

      Zauważ, że kilku autorów, np. generator, czy kol. Karierowicz Rentier zgodziło się tolerować te głupie komentarze - ja się z tym nie zgadzam absolutnie, to szkodnictwo dla całego naszego grona, ale każdy jest bossem na swoim blogu i ja to chcę uszanować. Prawo gospodarza jest święte.


      Ad. 2. System został zaprojektowany w innym celu - aby autorzy blogów, posiadacze hobbystycznych stron www mogli się w łatwy sposób wymieniać linkami.

      Linki u mnie może wstawiać generator, kariera rentiera (tak... tak... może!), ILA + IA, oszczędzanie-pieniędzy... oraz kazdy autor króty kiedykolwiek ze mną współpracował.

      Jeszcze raz - ja jako autor nie po to wydaję pieniądze na przetestowanie prodeuktu oraz poświęcam czas by intruz przyszedł na gotowe i cynicznie kradł efekty mojej pracy - jeszcze się tym chwaląc w necie.
      Inaczej:

      W kościele na osiedlu jest stoisko ze świeczkami dla wiernych - bierze się 1 świeczkę - do puszki wrzuca monetę i korzysta. "System" dystrybucji świeczek w kościele oczywiście pozwala bym sobie zupełnie za darmo wział cale pudełko na romantyczną kolację z dziewczyną, ale czy to byłoby działanie wzbudzające uznanie?

      No przecież zaiwaniajac świeczki z kościoła bo system pozwala, oszczędzam pieniadze, no nie?

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spasuj z "poradami" i wnioskami, jak w końcówce twojego komentarza. To niepotrzebne.

      Właściwie wszystko zostało tak dogłęgnie wyjaśnione w dyskusji oraz w poście, że mógłbym po prostu zamknąć temat i przejśc do kolejnej dyskusji.

      Anonimów proszę o:
      1) podpisywanie się
      2) nie rozbrykiwanie się, ja doskonale wiem, że anonimowość kusi do hejterstwa

      hejterstwo jest usuwane na moich blogach tak samo jak SEO-spam

      Usuń
    2. komentarz powyżej po ocenzurowaniu:

      "Tak tylko pytam o te agencje SEO. Nie mam pojęcia o SEO, to jest czarna magia. Tylko obserwuję i wyciągam wnioski. Udało mi się wywnioskować, że masowe dodawanie komentarzy może zaszkodzić pozycji strony.
      Dlatego, pomimo że mam stronę internetową, nie dodaję linka w komentarzach. A tutaj widzę, fachowcy, informatycy, właściciele agencji SEO idą na całego i dodają komentarze. Chyba nie czytają gazet i nie słaszeli o kolibrze? Czy ja śnię, albo ktoś chce tutaj nas wszystkich oszukać. (...)


      Ordnung muss sein! Czy się komu to podoba czy nie. Demokracji tu nie ma - to prywatny blog prowadzony tylko dla mnie, i tylko dla tych czyletników, którzy mają z niego fun.

      Usuń
    3. aha, Kolego A.

      czy Twoje linki, które wstawiłeś na moich blogach wcześniej w komentarzach, zanim się zorientowałeś, że sitewide links i komentarze są, źle traktowane przez engine google mam zdejmować przy sprzątaniu starych postów? jak tam chcesz

      myślę, że linki sprzed aktualizacji engine googla mogą być w jakiś sposób tolerowane przez system na zasadzie chronologicznej

      nietórzy ignoranci z SEO jeszcze nie wiedzą, że sitewide oraz nadmierne comments obniża PR, stąd cały problem z zalewem spamu

      Usuń
    4. Jak to nie wiedzą? Jeśli ktoś jest inżynierem SEO i żyje z SEO jak może nie wiedzieć o kolibrze?
      Jeśli ja, prosty człowiek, bez znajomości podstaw informytyki wiem o tym, jak spec SEO może nie wiedzieć?
      Kiedyś wstawiłem linki, ale moja kampania komentowania za linki była bardzo krótka. Szybko zauważyłem że to do niczego nie prowadzi. Na długo przed kolibrem odkryłem że to jest forma dodatniego sprzężenia zwrotnego. Wszystko co robisz w internecie musi mieć oparcie matematyczne.
      Google to maszyna cyfrowa, zliczająca linki i oceniająca ich wartość na podstwie algorytmu. Kto uczył się matematyki, powinien to rozumieć.

      Usuń
    5. Sluchaj, taki skromny jesteś, ja wiem, tymczasem sam doszedleś do wiedzy większej niż nie jeden tzw. "fachowiec" od IT w Polsce - wiesz teraz więcej niż nie jeden manager z gównianej agencji-krzak, która miała farta wyrwać kontrakt w firmie XYZ bo syn brata kupla...itepe...

      te łochy w Polsce boją się zrobić wlasnego child theme'a na WordPress, a myślisz, że chce im się zagłebiać w tajniki SEO, nawet oferując takie usługi, wymyślą coś jak przeczytają w jakiejs mądrej gazecie artykuł, ale już po fakcie jak zaczną ich klientom spadac pozycje

      kilka agencji i świadomych webmasterów wzięło już u mnie klasyczne posty sponsorowane i zdjęli sitewide links (jeśli ktoś wczesniej miał), ale np. agencja obsługująca rzeczoną mennicę to partacze i wedlug mnie oszukują zleceniodawcę

      a my - autorzy - mamy problem

      Usuń
    6. Dzięki za uznanie.
      To nie tylko sitewide.
      Większość linków z komentarzy są "nofollow".
      Linki "nofollow" nie są złymi linkami, dobrze jest mieć "follow" i "nofollow". Problem jest w tym że Google zauważa że proporcje nie są zachowane, wtedy mamy problem.
      Dobrze jest mieć może 30% nofollow, nie więcej.

      Usuń
    7. tu tak naprawdę jest dużo wiedzy doświadczalnej, bo wiadomo że Google nie ujawni prawdziwego mechanizmu szeszej publice, co najwyżej pewne wytyczne - więc zawsze tu jest pewien poziom spekulacji

      tak uważam

      tak czy inaczej agencje u mnie nie zdobędą ani follow, ani nofollow, co najwyżej figę z makiem - Ty się zachowaleś w porządku, porozmawiałeś jak człowiek z czlowiekiem dogadaleś się, dlatego Twoje linki w odpowiednich proporcjach na moich blogach możesz wstawiać

      czy "dogadanie się" przewyższa możliwości umysłowe tych ludków z agencji?

      Usuń
    8. Za Twoją poradą wykupiłem domenę i hosting. Powoli zaczynam budować stronę, ale przyznam że jakoś nie mam siły pisać artykułów. Z wielkim trudem napisałem kilka i teraz potrzebuję kilka linków. Za parę tygodni znów możemy wstawić parę linków, oczywiście płatnych.

      Usuń
    9. ok, super, oczywiście wstawię nowe posty sponsorowane, natomiast linki nofollow w komentarzach możesz sobie sam wstawić bezpłatnie - tylko wcześniej daj znać jaki adres, bym nie uznał tego za spam przez pomyłkę

      Usuń
    10. P.S. Tak w ogóle dziś wykupuję kolejny hosting, ten co Ci poleciłem, dla mojego klienta i przenoszę całą infrastrukturę firmy tam. http://linuxpl.com/?npp=3624

      Usuń