Czy warto używać systemu Linux? Trochę statystyk.

Jak wiecie jestem sympatykiem i aktywnym użytkownikiem systemu Linux. Używam go w 99% uruchomień komputera, mimo że na drugiej partycji mam też legalny Windows7. Aktualnie używam systemu LinuxMint Maya (aktualna wersja to LinuxMint 13) i planuje go używać do połowy roku 2017, kiedy to kończy się na niego oficjalne wsparcie techniczne i aktualizacje. (najpopularniejszy na świecie biurkowy Linux według Distrowatch.com)

Dlaczego? Jest wyraźnie szybszy niż Win7 (info dla linuksowców: używam trybu Gnome Classic No Effects), mniej zawalony setką pluginów, antywirusów, ikonek i odrębnych update'ów, jest wygodniej instalować oprogramowanie, którego jest mnóstwo za darmo i jest dobrej jakosci (Firma stojąca za LinuxMint czerpie zyski z kontraktów z wyszukiwarkami i Google).

Poza tym to de facto funkcjonalny klon Windows 7 - tyle że lepszy niż oryginał. Używam na nim identycznego zestawu aplikacji jak pod Windows. O ile człowiek nie jest zapalonym graczem, który musi mieć najnowsze gry na PC, albo grafikiem oddającym pliki do agencji/drukarni, itp. nie widzę powodu do używania Windows na domowym komputerze, zwłaszcza jeśli to jest Windows nielegalny lub stary i nieaktualizowany (Linux w mojej konfiguracji sprawnie pracuje na słabszym, kilkuletnim sprzęcie).



Trochę statystyk:

W ostatnim miesiącu pilnowałem, aby żaden z moich komputerów na jakiejkolwiek przeglądarce nie miał możliwości zliczania moich własnych odwiedzin (cookie). Statystyki są następujące.

- Linux 827 (3%)
- Macintosh 612 (2%)*
- Android 396 (1%)


*System dla Macintoshów nie jest Linuksem, ale jest systemem pokrewnym (uniksowym), więc zostawiam go w statystykach. Systemem z rodziny Linux o analogicznej filozofii użytkowania jak makówka jest Ubuntu. Od czasu zupełnego porzucenia przez Apple procesorów PPC nie ma właściwie zbyt głębokiej różnicy między PC z Ubuntu a makówką. Szkoda że prawdziwe makówki PPC odeszły w niebyt, a zostały jedynie drogie PC-ty z ładnym logo.

Aktualizowanym i wspieranym systemem oficjalnie dostępnym na prawdziwe, klasyczne komputery Macintosh jest właśnie Linux: popularne rozwiązania to LinuxMint PPC oraz Ubuntu PPC. Aha, jest też płatny system na te stare makówki: MorphOS, który zamienia je w funkcjonalne klony Amigi NG.


Android jest niczym innym jak zwykłym Linuksem, natomiast dość różniącym się od rozwiązań biurkowych. Czymś co definiuje Linux jest jądro systemu, a nie moje preferencje, więc zostaje, mimo że osobiście bym go nie uwzględniał.

Tak więc Linux stanowi 4% maszyn odwiedzających ten blog. To i mało, i dużo zarazem, biorąc pod uwagę, że Windows jest obligatoryjnie dołączony do 99% komputerów PC dostępnych w polskich sklepach, choć (jako Android) zaczyna wyraźnie dominować na tabletach i smartfonach.

Ciekawi mnie też te 2% z MacOS X, mimo że w Polsce to skrajnie niepopularny system.

Komentarze

  1. aha, jeśli ktoś by się skusił na instalacje Linuksa po przeczytaniu mojego posta, niech to robi uważnie (na pewno nie po 2 piwach!!!) albo niech to zleci fachowcowi

    reinstalacja/doinstalowanie jakiegokolwiek systemu, Windowsa też, jest czynnością która może skończyć się utratą danych

    to elementarz, ale przypominam!

    OdpowiedzUsuń
  2. No to mnie tym komentarzem wystraszyłeś. A już nawet ściągnełam Linux Mint 11 PL. Nawet próbowałam zrobić z tego LIVE USB przy pomocy jakiegoś dedykowanego do tych celów oprogramowania, ale nie wyszło... Danych cennych nie mam, tzn. mogę zrobić backup, ale nie mam ochoty na ponowną instalację Windowsa (wciąż XP)
    Pozdrawiam,
    Olga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wersja którą ściagałaś jest po prostu nieaktualna, ściąga się angielską i po instalacji sam dociaga język polski

      aktualny LinuxMint to jest 13 wersja MATE jest najprostsza, ja używam Cinnamon (więcej bajerów, ale ciutke trudniejsza),

      ściaga sie ze strony linuxint.com po angielsku / to proste, jeśli się nie zna angielskiego można użyc przeglądarki Chrome z tłumaczeniem

      można także użyć programiku pendrivelinux.com i tym zainstalować na USB i pendrive

      Na 99,9% nie stracisz żadnych danych, ale jest ten 0,01% szans na to jeśli będziesz bezmyślnie wybierać opcje i klikać enter, enter, enter

      Tego systemu NIE TRZEBA nawet instalować, chodzi też z USB, menu wybierania przy starcie komputera to zwykle klawisz F12

      Usuń
    2. tu jest Link: http://www.linuxmint.com/download.php

      nie ma co panikować - po prostu jeśli zobaczysz odpowiednie okienko wyboru - spokojnie przeczytać (komunikaty po polsku)

      najlepiej zainstalować system na dodatkową partycję

      po uprzednim przetestowaniu z USB

      Usuń
  3. Dziękuję za tak rozbudowana odpowiedź ;) Mogę jeszcze zapytać, która mam wybrać wersję 32-bit czy 64-bit? Mam HP 2510p (2GB RAM, Intel 2 Duo CPU U7600).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę nie będzie znaczniej różnicy prędkości na tych parametrach - weź 32-bit na początek - bardziej uniwersalna wersja - odpalisz z nagranego USB i na słabym jednordzeniowym netbooku, i na swoim komputerze, i u jakiś znajomych z USB

      możesz ściągnąć obie wersje - nagrać na USB programikiem pendrivelinux.com i porównać

      generalnie Windows XP, którego masz i wszystkie programy to 32-bit i jakoś działa, no nie?

      Usuń
  4. Działa, w sumie. Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. W takim razie, w najbliższym czasie spróbuję zainstalować Linux'a, może akurat przypadniemy sobie nawzajem do gustu?
    Pozdrawiam serdecznie i życzę udanej drugiej połówki weekendu ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ha! To ja Ci zawyżam statystyki linuksowe - mam od lat Ubuntu (choć noszę się ze zmianą na Fedorę). Nie wiem, jak kiedyś mogłam korzystać z Wina, jest straszliwy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Windows 7 nie jest aż taki zły, obiektywnie patrząc, mimo to mi nie leży jakoś.

      A Ubuntu? Hmm, używasz jako biurka Unity czy czegoś innego tak jak ja?

      LinuxMint to też Ubuntu, tyle że bez makówkopodobnego Unity

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. komputer ze sledem oddałem do reklamacji i oddali mi pieniądze - kupiłem za to netbooka gdzie wrzuciłem LinuxMint i już tak zostało

      z resztą Linux to Linux - są pewne różnice np. w panelu konfiguracyjnym, ale generalnie mniej więcej to samo jeśli masz ten sam manager okien

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak sprzedać niepotrzebne przedmioty?

Kresowa Zagroda - przeprowadzka z miasta na wieś.

Oszczędna dieta - oszczędne żywienie - 200 zł na osobę na miesiąc. Jak przeżyć tanio?